Wat zijn sectortafels?
Aan de sectortafels zitten ondernemers, het georganiseerde bedrijfsleven, het onderwijs en de gemeenten letterlijk aan tafel. Een klein gezelschap met een brede achterban. Samen werken we aan een gezonde toekomst van een specifieke branche in de regio. We stellen doelen en gaan daarmee aan de slag.
Belangrijk is het boeien en binden van nieuw talent en het verbeteren van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Maar ook hele praktische zaken komen aan de orde, zoals overdracht van kennis en kunde. We willen vooral niets dubbel doen. We brengen in kaart wat er al is en zorgen ervoor dat de branche hierop kan aansluiten. En wat is er nog niet is initiëren we.
Wat zijn sectortafels?
Aan de sectortafels zitten ondernemers, het georganiseerde bedrijfsleven, het onderwijs en de gemeenten letterlijk aan tafel. Een klein gezelschap met een brede achterban. Samen werken we aan een gezonde toekomst van een specifieke branche in de regio. We stellen doelen en gaan daarmee aan de slag.
Belangrijk is het boeien en binden van nieuw talent en het verbeteren van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Maar ook hele praktische zaken komen aan de orde, zoals overdracht van kennis en kunde. We willen vooral niets dubbel doen. We brengen in kaart wat er al is en zorgen ervoor dat de branche hierop kan aansluiten. En wat is er nog niet is initiëren we.
Waar gaat het over aan tafel?
In de eerste plaats bepalen de deelnemers aan de sectortafel gezamenlijk de ambities en doelen. Zij kennen de praktijk het beste en weten wat er nodig is. De eerste winst is dat het onderwijs en het bedrijfsleven elkaar makkelijker weten te vinden en elkaar beter leren begrijpen. Waarom gaan dingen op een bepaalde manier en hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit beter op elkaar wordt afgestemd?
Hiernaast worden een aantal voorbeelden van onderwerpen genoemd:
- Informatie verzamelen en verstrekken
- Bij elkaar op bezoek, kennis uitwisselen
- Bundelen van vragen, massa maken door gelijke vragen van meerdere werkgevers op te tellen
- Medewerkers uitwisselen tussen bedrijven en bedrijven-onderwijs
- Profileren van de sector op de arbeidsmarkt
- Planmatig organiseren uitwisseling onderwijs-bedrijfsleven
- Opleidingsaanbod per sector in kaart brengen en daarop sturen: krijg je wat je nodig hebt? Wat ontbreekt en wat kun/ga je daaraan doen?
- Zijn nieuwe opleidingen nodig?
Waar gaat het over aan tafel?
In de eerste plaats bepalen de deelnemers aan de sectortafel gezamenlijk de ambities en doelen. Zij kennen de praktijk het beste en weten wat er nodig is. De eerste winst is dat het onderwijs en het bedrijfsleven elkaar makkelijker weten te vinden en elkaar beter leren begrijpen. Waarom gaan dingen op een bepaalde manier en hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit beter op elkaar wordt afgestemd?
Hieronder worden een aantal voorbeelden van onderwerpen genoemd:
- Informatie verzamelen en verstrekken
- Bij elkaar op bezoek, kennis uitwisselen
- Bundelen van vragen, massa maken door gelijke vragen van meerdere werkgevers op te tellen
- Medewerkers uitwisselen tussen bedrijven en bedrijven-onderwijs
- Profileren van de sector op de arbeidsmarkt
- Planmatig organiseren uitwisseling onderwijs-bedrijfsleven
- Opleidingsaanbod per sector in kaart brengen en daarop sturen: krijg je wat je nodig hebt? Wat ontbreekt en wat kun/ga je daaraan doen?
- Zijn nieuwe opleidingen nodig?
Jij bent:
Jij hebt:
Jij wilt:
- een ondernemende pionier
- een doorzetter die voorbij de eigen organisatiebelangen kan kijken
- iemand die denkt in mogelijkheden en kansen
- een bedrijf of onderwijsinstelling waar leerlingen graag komen studeren en na en tijdens hun studie graag komen werken
- gevoel voor en beleving bij het bedrijfsleven en de connectie met het onderwijs
- overzicht over het werk en het onderwijsveld binnen jouw sector
- een breed strategisch inzicht en de slagkracht om veranderingen teweeg te brengen
- binnen jouw organisatie een positie met beslissingsbevoegdheid.
- de arbeidsmarkt verbeteren en zorgen voor meer instroom in het onderwijs, een betere doorlopende leerlijn en gerichte praktijklessen
- je voor langere tijd committeren om acties tot uitvoering te brengen
Jij bent:
- een ondernemende pionier
- een doorzetter die voorbij de eigen organisatiebelangen kan kijken
- iemand die denkt in mogelijkheden en kansen
- een bedrijf of onderwijsinstelling waar leerlingen graag komen studeren en na en tijdens hun studie graag komen werken
Jij hebt:
- gevoel voor en beleving bij het bedrijfsleven en de connectie met het onderwijs
- overzicht over het werk en het onderwijsveld binnen jouw sector
- een breed strategisch inzicht en de slagkracht om veranderingen teweeg te brengen
- binnen jouw organisatie een positie met beslissingsbevoegdheid.
Jij wilt:
- de arbeidsmarkt verbeteren en zorgen voor meer instroom in het onderwijs, een betere doorlopende leerlijn en gerichte praktijklessen
- je voor langere tijd committeren om acties tot uitvoering te brengen
Hoeveel tijd kost dat?
De tafels staan of vallen met enthousiaste ondernemers en onderwijsinstellingen. Daarom zijn we op zoek naar vakspecialisten, die nét dat stapje extra willen zetten en willen werken aan gerichter onderwijs.
Tijdens de eerste bijeenkomsten van de sectortafel wordt samen bepaald wat nodig is en hoe acties tot uitvoering worden gebracht.
De actieve tafels komen nu ongeveer 8 keer per jaar bij elkaar, met 2 keer per jaar een bijeenkomst voor de achterban. Per sector kan natuurlijk bepaald worden of meer of minder voldoende is.
Meer weten?
Vraag het ons gerust. Stuur een mail naar sectortafels@purmerend.nl en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Mee tafelen?
Ben jij wie wij zoeken? En wil bij ons aan tafel komen zitten?
We gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden.
Meer weten?
Vraag het ons gerust. Stuur een mail naar sectortafels@purmerend.nl en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Mee tafelen?
Ben jij wie wij zoeken? En wil bij ons aan tafel komen zitten? We gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden.