Yvette van Aurich als Bruggenbouwer

โ€˜๐™๐จ๐ž๐ค ๐ฆ๐ž ๐จ๐ฉ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐š๐ฅ๐ฅ๐ž ๐ฏ๐ซ๐š๐š๐ ๐ฌ๐ญ๐ฎ๐ค๐ค๐ž๐ง ๐ซ๐จ๐ง๐๐จ๐ฆ ๐ญ๐ž๐œ๐ก๐ง๐ข๐ž๐ค ๐ž๐ง ๐๐ž ๐š๐ซ๐›๐ž๐ข๐๐ฌ๐ฆ๐š๐ซ๐ค๐ญโ€™

Eerder spraken we Yvette van Aurich over haar rol als bruggenbouwer binnen de
Sectortafel Techniek. Zij wil bedrijven en onderwijs beter op elkaar laten aansluiten.

Maar ze wil ook een aanspreekpunt zijn voor iedereen die werkt of wil werken in de sector: โ€˜Ik kijk breder dan alleen naar scholieren. Ook mensen die als zij-instromer de techniek in willen of pas later hun technisch talent ontdekken, zijn een belangrijke bron.โ€™

Een leven lang ontwikkelen, noemt ze dat: โ€˜In de huidige arbeidsmarkt zien we steeds vaker dat mensen op latere leeftijd iets heel anders gaan doen, of meerdere beroepen combineren. 40 jaar werken bij dezelfde werkgever is bijna niet meer aan de orde.

Bovendien gaan we steeds meer toe naar vacatures die flexibeler ingevuld worden dan alleen โ€œdit poppetje past nu op deze plekโ€. Zo kun je dus van beide kanten iets doen aan moeilijk in te vullen plekken, vanuit de werknemer en de werkgever.โ€™

Als bruggenbouwer is haar opdracht bovendien om het netwerk te versterken: โ€˜Mijn werk is pas klaar als de bedrijven en scholen in de regio elkaar nog beter vinden, als we door elkaar te kennen beter contextrijk onderwijs kunnen bieden รฉn als we zoveel mogelijk mensen enthousiast krijgen voor een carriรจre in de techniek. Of ze nu net een richting gaan kiezen of dat jaren later opnieuw willen. Genoeg te doen dus.โ€™