Technasium op volle toeren
ππ₯π₯ππ¬ π°ππ π°π ππ¨ππ§ π‘ππππ π«πππ€π―π₯ππ€ π¦ππ ππππ‘π§π’ππ€’
Zeven jaar geleden startte het Da Vinci College in Purmerend met de voorbereidingen op de realisatie van het Technasium. Inmiddels draait het Purmerends Technasium nu vijf jaar op volle toeren. Dit mede dankzij het bijzonder betrokken netwerk van bedrijven en instellingen. Het eind van schooljaar 2024/2025 komt in zicht en daarmee ook het pensioen van Frank Verspuij, een van de eerste stuwende krachten van het Technasium. We spreken hem en zijn opvolger Mark Vis over deze βsectortafel in het kleinβ.
Frank: βJaren geleden werd flink geΓ―nvesteerd om leerlingen van groep 7 en 8 te interesseren voor de mogelijkheden in de sector techniek. Ging je vervolgens in het voortgezet onderwijs door op havo of vwo, dan deed je met die interesse vijf, zes jaar lang in de praktijk weinig tot niets. Het Technasium was daarin een absolute uitkomst. Hier heeft alles waar de leerlingen mee bezig zijn praktisch en actueel raakvlak met de bΓ¨ta-technische wereld en techniek. Ik ben trots op wat we hier hebben neergezet.β
Vanaf volgend schooljaar neemt collega Mark Vis het stokje over: βOnze leerlingen werken aan opdrachten die indirect vanuit het bedrijfsleven en de overheid komen. Lokale partijen als bijvoorbeeld Van βt Hek en Nijdra schrijven samen met onze docenten mee aan opdrachten voor het Technasium. We leren de oudere leerlingen inmiddels nog meer hoe ze zelfstandig de contacten leggen en onderhouden. Dat willen we gaan uitbouwen.β
Op het Technasium leren scholieren niet alleen over het diverse werk in de sector techniek, maar ook over de opleidingen die ze op hun route kunnen kiezen. Frank: βLeerlingen voelen dat ze werkelijk iets bijdragen aan het oplossen van actuele problemen in het netwerk rondom school. Regelmatig werken ze in school ook buiten schooltijd verder aan hun opdrachten. Lokale bedrijven zien daarvan uiteraard de meerwaarde. Deze leerlingen worden uiteindelijk natuurlijk enthousiaste klanten of werknemers.β
