Innovatie, techniek, technologie in het onderwijs brengen, het is een belangrijk hedendaags thema.

Een delegatie van de werkgroep cultuur en techniekonderwijs ging vandaag op inspiratiebezoek bij het SKOWF (schoolbestuur in West-Friesland) om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is.

We werden blij verrast door meneer Ed en Roy Mol die al prachtige projecten uitvoeren met en voor tal van leerlingen. Zo vertelden zij over de slotraces die zij organiseren voor basisscholen. De leerlingen gaan zelf aan de slag met het ontwerp van de auto’s die deels worden geprint en deels op een andere manier worden gepimpt. De leerlingen werken individueel of in teams samen om zo sterk mogelijk uit te komen tijdens de race waarin de gene die de meeste rondjes maakt op de slotracebaan wint.  Allemaal vak geïntegreerd (dat betekent dat je bijvoorbeeld geschiedenis, rekenen en burgerschap in een les verwerkt waarin je bezig bent met het ontwerpen en 3 d printen van raceauto’s). Voor iedere lesmodule is wel een mooi project te bedenken waarin verschillende vakken aan bod komen. Ook het creatieve brein wordt in de lesprogramma’s uitgedaagd en is essentieel voor het ontstaan van vernieuwende projecten. Het is van belang jongeren al zo vroeg mogelijk in aanraking te laten komen met techniek, innovatie en technologie, om ze voor een later moment te enthousiasmeren. Kijk ook eens op Techportal waar een deel van deze lessen al is terug te vinden. Tijdens het PET Event Waterland zullen leerlingen van de basisscholen in onze regio in ieder geval vast kennis maken met de verschillende werelden van de techniek.

 In deze werkgroep zijn betrokken: (voor taggen in sociale media, niet voor website).

Stichting Opspoor, Coen Schans en Petra Farber, Stichting CPOW, Tiago van der Stam, Anouk Diepenbroek en Luuk Schwering, Sanneke van der Meer en Femke Frantzen, Bibliotheek Waterland, Toine Rohner, Twaanlab, Hugo  van den Berg, PSG, Janneke van Dijk, Saskia de Vries en Nancy Burrie, gemeente Purmerend,